فارسی | English


 

به سایت هیأت پزشکی ورزشی استان تهران خوش آمدید.            

   يكشنبه 29 مهر 1397





دوره های آموزشی


دوره پیشرفته چربی سوزی با فعالیت بدنی و مکمل های گیاهی

دوره آموزشی پیشرفته چربی سوزی با فعالیت بدنی و مکمل های گیاهی، ۹ اردیبهشت ماه به همت کمیته آموزش هیأت پزشکی ورزشی استان تهران برگزار شد.


برگزاری دوره پیشرفته چربی سوزی با فعالیت بدنی و مکمل های گیاهی

دوره پیشرفته چربی سوزی با فعالیت بدنی و مکمل های گیاهی، ۹ اردیبهشت ماه به همت کمیته آموزش هیأت پزشکی ورزشی استان تهران برگزار می شود.


برگزاری دوره مقدماتی چربی سوزی با فعالیت بدنی و مکمل های گیاهی

دوره مقدماتی چربی سوزی با فعالیت بدنی و مکمل های گیاهی، ۲۶ فرودین ماه به همت کمیته آموزش هیأت پزشکی ورزشی استان تهران برگزار می شود.



 آرشیو دوره های آموزشی


مطلب روز


فعالیت بدنی منظم یکی از مهم ترین مواردی است که می توانید برای سلامتی خود انجام دهید.

اگربه خاطر ترس از آسیب دیدن، در مورد اینکه فعال باشید و یا فعالیت بدنی خود را افزایش دهید مطمئن نیستید، خبر خوب این است که فعالیت های هوازی با شدت متوسط، مانند پیاده روی سریع، برای اکثر مردم به طور کلی ایمن است.


نگاهی بر سبک زندگی کم تحرک

سبک زندگی کم تحرک به عنوان نوعی شیوه زندگی تعریف می شود که فرد میزان فعالیت بدنی منظمی را انجام ندهد. درحالی که فقدان فعالیت بدنی، انجام ندادن توصیه های مرکز کنترل بیماری (CDC)،یعنی حداقل ۱۵۰ دقیقه تمرین متوسط و یا ۷۵ دقیقه تمرین با شدت بالا تعریف می شود.



آمار بازديد


 

.


نیازهای روانی ورزشکاران

ضرورت تدوین برنامه های ذهنی
ورزشکاران امروزی با چالش های منحصر بفردی مواجه هستند.
رقابت یک جریان هدفمند است. همه ورزشکاران متعهدند تا عملکردشان را در بالاترین سطح توان روانی و جسمانی به انجام رسانند. به طور کل موفقیت در ورزش به همان اندازه که به قدرت جسمانی وابسته است به همان اندازه نیز عوامل روانشناختی بر آن تأثیر گذارند. زیرا ورزش از طریق تصاویر ذهنی و الگوهای فکری هدایت می شود. به طوری که تدوین برنامه های ذهنی در دنیای رقابت امری کاملاً ضروری به نظر می رسد. مراحل متعددی در تدوین برنامه های ذهنی وجود دارد که عبارتند از:
1. ارزیابی از خود
2. برنامه پیش از رقابت
3. تمرکز بر برنامه رقابت
4. بازنگری پیش از رقابت
5. بازنگری در حین رقابت
6. بازنگری پس از رقابت
ارزیابی از خود
نخستین گام در تدوین برنامه های ذهنی، انجام خودسنجی است، این برنامه می تواند با استفاده از بازتاب های رقابت به طور اثر بخشی انجام پذیرد.
برنامه پیش از رقابت
نقشه پیش از رقابت ترکیب مناسبی از آمادگی روانشناختی و گرم کردن از لحاظ جسمانی و تمرک پیش از شروع رقابت است.
a) آمادگی روانشناختی
آمادگی روانشناختی به شخص کمک می کند تا احساس صحیح یا حالت روانی مناسب را برای رقابت بدست آورد. این امر ترکیبی از یک سری تلقینات به خود همراه با حرکات خاص ( گاهی به همراه موزیک) و تصویر سازی ذهنی است.




b) تلقین به خود
شخص عباراتی شبیه « من برای کسب پیروزی به میدان می روم» « من به بهترین نحو عمل خواهم کرد» و ... را به خود تلقین خواهد کرد.
c) تصویرسازی ذهنی
تصویرسازی مرور ذهنی بازی یا قسمتی از بازی با اهداف مختلف است.
تمرکز بر برنامه رقابت
تمرکز بر برنامه رقابت ترکیبی از سه مولفه است که عبارتند از:
 تمرکز بر رویداد
در این حالت، بازیکن توجه خودش را بررویداد متمرکز خواهد کرد. پیامدهای بازی به لحاظ ذهنی در این جا برنامه ریزی می شود. برای مثال، نکات اصلی یک مسابقه را می توان در قسمت های مختلف، شبیه شروع مسابقه، ابتدای مسابقه، وسط مسابقه، آخر مسابقه و بعد از پایان مسابقه متمرکز کرد. به طوری که با تمرکز بر برنامه رویداد، کل رویداد یا قسمتی از رویداد یا موقعیت به لحاظ ذهنی برنامه ریزی می شود. این امر کمک می کند تا ورزشکار طبق نقشه رویداد عمل نماید.
 بازنگری رویداد
بازنگری رویداد به نحوه متمرکز کردن توجه در مواقع بروز خطا یا آشفتگی در بازی می پردازد
 بسط محدودیت ها
سومین مؤلفه، توانایی کاربرد یا جمع کردن انرژی برای استفاده در جای از مسابقه که بیشترین نیاز را بدان داریم است، برای مثال، طی کردن 100 متر آخر ماراتن نیاز به انرژی فوق العاده ای دارد که بازیکن موفق می تواند، آخرین نیروی خود را جمع کرده و با استفاده بهینه به نتیجه گیری مطلوبی دست پیدا کند.
بازنگری پیش از رقابت
هدف از بازنگری پیش از رقابت کمک به شخص برای اجتناب از عوامل حواس پرتی ناخواسته، مثل نگرانی، تردید و غیره است. در بازنگری پیش از رقابت، بازیکن نحوه انجام کار را مورد تجزیه و تحلیل و خودش را در موقعیت بازی قرار می دهد. این امر ممکن است موجب تنش در او شود و این تنش اگر بیش از حد باشد، مضر بوده و بازیکن با آگاهی از آن و قبل از ورود به رقابت راه های کاهش آن را جستجو خواهد کرد. این بازنگری به بازیکن کمک خواهد کرد تا خودش را کنترل کند و حواس خود را روی برنامه رویداد متمرکز نماید.


بازنگری در حین رقابت
در این جا بازیکن ذهن خود را روی متوقف کردن خطاها و نگرانی هایی که در حین رقابت اتفاق می افتد، متمرکز خواهد کرد.
برای مثال، اگر بسکتبالیستی از این که پرتاب های زیادی را در بازی از دست می دهد، نگران باشد، در بازی دچار مشکل خواهد شد. این نگرانی بایستی متوقف شود. بازیکن در بازنگری برنامه بایستی به خودش تلقین کند که من این حرکت را به نحو احسن انجام خواهم داد. بازنگری مجدد برنامه تنها زمانی کاربرد خواهد داشت که نقشه رویداد در خلال رقابت ناتمام مانده باشد. این کمک خواهد کرد تا بازیکن در شرایط نامساعد خود را در اوج نگه دارد.
بازنگری پس از رقابت
بازنگری مجدد بعد از پایان یک رویداد، پیوسته سودمند خواهد بود. ورزشکار نمی تواند آنچه را که اتفاق افتاده تغییر دهد. اما می تواند جریان رویداد را تجزیه و تحلیل کند و از تکرا ر چیزهای منفی که در حین بازی برای او رخ داده در آینده پیشگیری نماید یا آنها را کنترل کند.

تهیه و تنظیم: هوشنگ اسماعیلی
مسئول کمیته روانشناسی هیأت پزشکی ورزشی استان تهران




تاريخ  ارسال:دوشنبه 13 شهريور 1391 - 11:05

کد:9933-1397





پيوندهاي مرتبط



تازه هاي علمي


آگهي و تبليغات







نظرات و پيشنهادات



فرم خام ارزیابی



پوستر دوره هاي آموزشي


کليه حقوق خبری و تصويری متعلق به هيات پزشكي ورزشي استان تهران می باشد.